#
#

Navigace

Výběr jazyka

  • cz
  • en
  • de
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Šmejdi

Typ: ostatní
Varování před nekalými obchodními praktikami

V posledních letech se pachatelé trestné činnosti zaměřují na osoby vyššího věku, které se svými praktikami snaží o jejich naspořené peníze. Tito tzv. obchodníci mají velice široký záběr rozličné činnosti, ovšem dnes bych Vás ve svém článku chtěl upozornit na osoby, jejichž činností je pořádání různých předváděcích akcí, při kterých se snaží předvést různé výrobky a tyto za přemrštěné a nadhodnocené ceny, pozvaným hostům prodat.

Ano, i do obce Zdice se podařilo podobným podvodným osobám v nedávné době proniknout. Při  prověřování skutečností týkajících se tohoto případu jsem zjistil řadu poznatků, se kterými bych Vás, chtěl alespoň s části seznámit. Tedy nastínít jakým působem tyto osoby pracují a podvádějí své zákazníky. Jedná se o demonstrativní příklad, což neznamená, že ne všichni obchodníci jsou podvodníky.

V dnešní době mobilních telefonů mají doma připojenu pevnou linku na telefonování jen zřídka mladí lidé, kdy tito využívájí mobilní sítě. Proto je velmi pravděpodobné, že když zavoláme na jakékoli tel. č. pevné linky v telefonním seznamu, dovoláme se osobě, která již s velkou pravděpodobností je důchodového věku. Tohoto si zcela jistě všimli i naši tzv. obchodníci. Zavolají na pevnou linku a s legentou nějaké ankety z volaného vymámí informace, tykající se např. v jaké věkové kategorii je, zda žije sám, atd.. Dále mu např. sdělí, že jelikož se této ankety zůčastnil, bude zařazen do jakého si slosování a může získat hodnotnou cenu. Následně vytipované osoby z určitého okruhu např. obce Zdice, za několik dní nebo týdnů opět osoby obvolají, s tím, že se staly výhercem a zároveň se můžou ůčastnit semináře, předváděcí akce a nebo podobně nazvaných aktivit. Poté osobám zdělí, že jim bude zaslána pozvánka. Po nějaké době respondenti obdrží pozvánku s uvedením nekonkrétních skutečností, tedy aby se dostavili v určitý den a hodinu, do předem objednaného kulturního domu nebo pohostinství.  V pohostinství však nejde o nic jiného než o předvedení nějakého výrobku, v našem případě šlo o elektrické tlakové hrnce, ale může jít o různý sortiment výrobků. Hodnota předváděných výrobků je vysoce nadhodnocena, kdy je omlouvána vysokou kvalitou použitých materiálů a nejmodernější technologie. Tyto kritéria možná splňuje pouze výrobek, na kterém je jeho kvalita předváděna. Před akcí jsou přítomní upozorněni, aby vypnuli své mob. telefony a průběh akce nijak nenatáčeli. Tímto se však chtějí tzv. obchodníci vyvarovat možného postihu od České obch. inspektce, za nelegální prodejní akci. Zůčastněné osoby jsou psychologicky směřovány, jak dotazy tak používanou velice dobře propracovanou a připravenou technikou mluvčího, který je pro tuto práci speciálně proškolován, k závěrečnému kolu, tedy k přesvědčení o potřebě zakoupení výrobku, nejen pro vlastní potřebu, ale i jako zcela dokonalý dárek, např. pro člena rodiny. V průběhu akce jsou předváděny vyrobené pochutiny, které jsou prezentovány jako občerstvení. Před skončením mluvčí uvede, že jednotlivý hosté obdrží slibovanou výhru a malý dárek, kdy v našem případě si jednotliví hosté vybírali různé kufříky s avizovanou výhrou a dárkem uvnitř. Následně si jednotlivé hosty postupně rozeberou přítomní pořadatelé akce, kde se je snaží nalákat za užití různých technik na zakoupení vůrobku. V kufříku je např. poukaz na výhru, tedy možnost zakoupit si převáděné výrobky za poloviční cenu, než byla prezentována. Pokud zákazník nechce, jsou mu nabízeny různé možnosti zakoupení jednotlivých produktů. Převážně se však nejedná o výrobky z kvalitních dílů, jak je prezentováno, ale jedná se o dovezené zboží z číny, jehož hodnota je 5x až 10x nižší než za kterou je nabízena. Pokud si nic nezakoupíte, jste slušně vyvedeni a pořadatel jde působit na dalšího hosta. V případě že zakoupíte výrobek, tak je s Vámi sepsána kupní smlouva, která však nemusí splňovat všechny zákonné podmínky. V našem případě jsem zjistil a to nejen u nami prověřovaného případu, že uvedená firma na smlouvě neexistuje, nebo je v obchodním rejstříku vedena na osobu, která je pouze nastrčenou figurkou tzv. „bílým koněm“. Dále na adrese sídla firmy, tato ani nesídlí nebo je pouze fitktivní. V případě, že se Vám s výrobkem něco stane,  nebo se jej pokusíte vrátit, tak se dostanete do velmi složité situace. Pokud se Vám podaří dohledat jednatele nebo majitele firmy, tak stejně nemáte ještě vyhráno. Bude velice obtížné s touto osobou jednat a máte minimální možnost výrobek vrátit. Tímto se zákazník dostává do situace, kdy zjistí, že byl podveden. V této situaci je nejlépe kontaktovat Českou obch. inspekci a s touto se poradit na dalším postupu.

Mou radou je na obdobné akce vůbec nechodit a nestát se jejich přímými účastníky. Při tel. hovorech, ať se jedná o jakoukoli anketu se vyvarovat sdělování informací ke své osobě i svému okolí. Pokud Vám bude doručena pozvánka na nějakou akci, tak se nejprve informovat u majitele objektu, kde se má konat. Dále si prověřte informace k firmě, která je na pozvánce uvedena, buď sami, nebo požádejte někoho z rodiny. Pokud na pozvánce není žádná firma uvedena tak na ni raději nechoďte. Pokud přec půjdete a v průběhu akce zjistíte, že se jedná o předváděcí akci, radím opustit sál a jít raději domů. Cestou domů pořádání akce oznámit na Českou obch. inspekci. Buď přímo nebo cestou místního úřadu anebo Policie. Vzhledem k výše uvednému Vás žádám, pojďme společně bojovat proti obdobným podvodným osobám, a to tak, že nebudeme ke svému okolí lhostejní, a budeme se snažit pomoci nejen sobě, ale i ostatním. Na závěr poslední postřeh, „Pokud se staneme sami obětí, nestyďte se svěřit svým nejbližším, neboť vždy se dá  najít nějaké řešení“.

 


Vytvořeno: 18. 9. 2014
Poslední aktualizace: 18. 9. 2014 00:00
Autor: Správce Webu